zondag 24 augustus 2014

6e Lonely Stone klaar voor dropping..... +berichtje van steen nr 5

Op 11 juli 2014 dropte ik Lonely Stone nr 5 in de pittoreske stad Culemborg met een klein oud centrum. Veel mooie plekjes om te droppen, maar òf te druk, òf te afgelegen... Maar ik vond een prachtige plekje op een stenen tafel bij de Oude Visafslag, waar op dat moment geen vis of kip te bekennen was. Een dag later al kreeg ik een berichtje van de eerlijke vindster. En dat was toch wel heel bijzonder, want deze vindster beschikte zelf niet over email en internet! Heel inventief is zij naar de bibliotheek gegaan, heeft daar op de computer mijn website opgezocht en een bericht achter gelaten in het gastenboek! Ja kijk, zò kan het dus ook! Dankjewel Ans Klarenbeek! Ik ben wel nog steeds heel benieuwd naar je vervolgverhaal over het vinden van de steen.... want je schreef echt "(wordt vervolgd)" in mijn gastenboek! :-)

Morgen een nieuwe droppingdag. Lonely Stone nr 6 is er klaar voor....

 Deze steen heb ik niet zelf gevonden. Ik heb hem gekregen van Betty, een van mijn trouwe inloop-cursisten, die natuurlijk helemaal op de hoogte is van mijn droppingactiviteiten. Zij vond deze Lonely Stone in een hoekje op zolder. Een vergeten stuk speksteen, ooit bedoeld om geschaafd en gevijld te worden tot iets moois. Aanvankelijk wel aan begonnen, maar verder was het nooit meer gekomen... Ik heb er op een andere manier dan vijlen en schaven een kunstwerkje van gemaakt. Mooi bewerkt met mozaïek in groen- en blauwtinten ligt hij hier naast mij op tafel.

Waar ga ik hem morgen droppen?
Betty zei afgelopen periode een keer dat een begraafplaats ook wel een mooie plek kon zijn om te droppen. Misschien dat zo'n steen dan gevonden wordt door iemand die er steun aan heeft in een moeilijke periode van verlies.... Iets dergelijks zei zij. En dat lijkt mij dus een prima plek voor deze steen, een begraafplaats.
Maar ja, er zijn zoveel begraafplaatsen natuurlijk, welke moet ik dan kiezen?!
Aanvankelijk ging ik op zoek naar de oudste of de mooiste begraafplaats van Nederland. En ik kwam uit bij "Oud Eik en Duinen" in Den Haag. In Wikipedia vond ik zelfs de term de "Père Lachaise" van Nederland. Louis Couperus ligt er onder andere begraven, en Willem Drees. Ontstaan in 1247, pas grootschalig als kerkhof  in gebruik sinds de 17e eeuw. Een vergelijk met Père Lachaise in Parijs is natuurlijk wel leuk, ook daar liggen beroemdheden. Maar komen er op zo'n oude begraafplaats wel de mensen waar ik eigenlijk op doel? Het zijn vooral oude graven op Oud Eik en Duinen. En, even praktisch, met de trein is het niet simpel te bereiken, dan moet er nog een tram of bus achteraan, of een uur lopen! :-)
Waar liggen eigenlijk nog meer bekende Nederlanders begraven? Zo dacht ik, en zocht nog wat verder.
En ik vond vandaag begraafplaats Zorgvlied bij Amsterdam.... mooi gelegen aan de Amstel bij Amstelveen. Èn 16 minuutjes lopen vanaf station RAI:-). Zorgvlied stamt uit 1870, ook best oud dus. Op Wikipedia lees ik "Tegenwoordig bestaat Zorgvlied uit 25 zogenoemde sfeerwijken. Binnen een bepaalde sectie dient een grafsteen of monument aan te sluiten bij de sfeer die de overige graven oproepen. " .....Nou, ik ben benieuwd! Ik ben daar wel een poosje zoet denk ik! :-)
Voor wie wil weten welke bekende Nederlanders hier begraven liggen staat er een hele waslijst op Wikipedia: Linkje

http://www.amstelveenweb.com/afbeeldingen/2004-Begraafplaats-zorgvlie.jpg





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek