donderdag 21 september 2017

Nieuw Project: "Hartenjagen-4"

Juli 2017 startte ik met een nieuw eigen project, dit keer in het teken van het cijfer 4.
Het gaat een jaar duren, elk kwartaal kom ik met een nieuw mozaïek plus daarbij een bijpassende "Dropping-(H)Art" mozaïeksteen.
(H)Art, omdat het project "Hartenjagen-4" heet. 😉

Heb ik iets met het cijfer 4?

Nou, op zich niet eigenlijk, niet zoals met het cijfer 11 dat ik destijds, (en nóg!), te pas en te onpas tegen kwam, (en kom).
Maar het ving wel op een of andere manier mijn aandacht...

De 4 is best wel bijzonder. We hebben onze 4 jaargetijden, de 4 elementen in de natuur, en we hebben 4 windrichtingen!
Een klavertje 4 brengt geluk! Het kaartspel heeft 4 symbolen, en Tarotkaarten weer 4 andere symbolen...
Ergens vond ik ook nog dat het getal 4 de maagd Maria symboliseert! Nooit geweten..., maar het gaf mij het idee om misschien 4 vrouwen te gaan mozaïeken.

Bij nader onderzoek bleek dat de symbolen van kaartspel en de Tarot een link met elkaar hebben.
Harten en bokalen zijn elkaars gelijke, zo ook ruiten en pentagrammen, schoppen en zwaarden, klaveren en staven.
Op Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaartspel) vond ik ook nog dat de Boeren, de Heren en de Vrouwen in het oude Franse kaartspel een naam hebben. De boeren- en de herennamen vond ik niet zozeer interessant, maar de vrouwennamen des te meer!
Hartenvrouw: Judith, die staat voor vastberadenheid
Ruitenvrouw: Rachel, die staat voor vroomheid
Schoppenvrouw: Pallas, die staat voor wijsheid
Klaverenvrouw: Argine, een anagram van Regina, die staat voor vruchtbaarheid

Op een andere site vond ik weer een link tussen de elementen van de natuur en de jaargetijden en windrichtingen, alsmede ...de diverse kaartsymbolen! (http://www.mirrar.me/elementen.php)

Wat ga ik doen?
Ik ga elk jaargetijde een mozaïek maken van een dame, met alle symboliek die daar bij hoort er in verwerkt.
Afgelopen kwartaal heb ik gewerkt aan de eerste dame: "Judith"
Hartenvrouw, het element water, de herfst en windrichting west...
De herfst heb ik verwerkt in haar lange haren.
Ze kijkt vastberaden op naar het water dat naar beneden valt...in de bokaal.



Vandaag, 21 september is de herfst begonnen. Zo heb ik het tenminste geleerd...
Mozaïek "Judith" is klaar, gisteren en eergisteren gevoegd!
De bijpassende steen is ook klaar.
De dropping zal morgen plaats vinden, op 22 september, want tja 2+2=4. Nietwaar? 😊

Waar ik ga droppen?
Geheel toepasselijk dacht ik aan West-Nederland. Maar dat is een ruim begrip. Het Project heet Hartenjagen, omdat dat een kaartspel is, maar ook omdat ik iets met harten heb. Ik verwerk vaak harten in mijn mozaïeken, en wens iedereen een warm hart toe. Mijn dropping-stenen geef ik ook met liefde voor het hart weg. De eerste vrouw is dan ook de harten-vrouw. Hierna moet ik weliswaar verder gaan met ruiten en schoppen en klaveren, maar....het blijft hartenjagen! 😉
In West-Nederland ligt "Het Groene Hart"...
Nou wil ik niet ergens in de polder droppen, het moet wel leuk blijven...😊 Dussss... Direct aan de westkant van dat Groene Hart ligt de stad Leiden! Mijn geboortestad. Lijkt mij een prima stad om eens op wat harten te gaan jagen! En wie weet kom ik ook nog het cijfer 4 tegen, en een mooie plek aan het water?? Ik neem mijn camera mee, en leg alles wat ik 'vind' vast. Volgende blog mijn verslag...!

Hieronder de steen die weg gaat naar een 'eerlijke vinder'...zo hoop ik tenminste.
Saillant detail, een klavertje vier bestaat uit 4 groene blaadjes...4 groene hartjes.....😊

"Hartenjagen-4" op mijn gewone website ...klik hier



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je een reactie plaatsen?
Dat kan!
Soms lijkt het of je daar een Google-account voor moet hebben, maar het kan ook 'anoniem' of met naam+URL (het gewenste aanvinken). Voor de URL(=website-adres) mag je eventueel ook gewoon de URL van mijn blog nemen :-)
Lukt het evengoed niet?
Plaats dan een reactie in het Gastenboek van mijn gewone website:
https://mozajac.jouwweb.nl/gastenboek